zaterdag 14 januari 2012

Stippen & Flockfolie, Tutorial

Een collega vroeg mij om voor haar dochter van bijna 3 ook een verjaardagsset te maken en natuurlijk deed ik dat deze week met veel liefde!
En het gaf mij daarbij een kans om foto's te maken voor een mini tutorial over de stippen 3 en flockfolie/strijkvelours.

Wat heb je nodig:
Restjes flockfolie (of nieuwe velletjes bv Van marieke, Noeks of redesign your shirt)
Een tshirt of iets anders waar je de bolletjes op wil maken
Een mal, zelf maken van papier
Een strijkijzer.
Een goede perforator.
Een persdoek, of een theedoek of een stuk bakpapier
Portie geduld

Stap 1
Maak een heleboel bolletjes uit het flockfolie met de perforator en als je denkt dat je genoeg hebt ga dan toch nog even door. En sommige flock perforeert makkelijker dan andere. Zo ging bij mij het licht roze vele malen makkelijker dan de hard roze.
Stap 2
Leg je gemaakte mal op de stof en vul die voor een gedeelte met de bolletjes.
Strijk dit stukje zoals voorgeschreven staat op de gebruiksaanwijzing van de strijkvelours.
Stap 3
Vul de mal steeds verder op en strijk om de zoveel cm de boletjes vast. Probeer niet te veel in eens neer te leggen in de mal want dan heb je meer kans dat de bolletjes verschuiven.
Stap 4
Verwijder van elk bolletje het bovenste laagje als de print afgekoeld is maar dat spreekt natuurlijk voor zich.
En klaar is je project.
De rozet op de kroon zit met een veiligheidsspeldje vast zodat die er na de verjaardag af kan.


Helaas zijn de foto's niet zo heel erg geweldig. Maar ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. En natuurlijk ben ik heel benieuwd naar wat jij met stippen maakt

7 opmerkingen:

  1. Kijk, dat vind ik nu echt eens een tof idee. Eentje om te onthouden, dus. Dat verjaardagssetje is trouwens in zijn geheel heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een leuk idee, wel even prutsen maar het resultaat is er ook naar

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Merci! Ik heb ne jarige in maart, dus deze tuto komt als geroepen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. geweldig idee met een prachtig resultaat

    BeantwoordenVerwijderen