dinsdag 26 februari 2013

De Kast moet gevuld!

Ik beloofde in mijn vorige post nog meer rimpelrokjes dus zie hier nr 2!
Weer voor de jongste hier in huis. Deze gewoon met een zoom afgewerkt, vond de stof te mooi om ook nog maar iets extra's toe te voegen.


Stof Hourglass in Poppy van Notting Hill Collection

En omdat ik toch zo lekker bezig was maakte ik er een uitleg bij.

Begin met knippen, ik knipte voor mijn dametje van bijna 2 met maat 92 een tailleband van 60cm lang en 10cm breed. Voor de tailleband knipte ik ook vlieseline van 58cm bij 8cm.
Het rokdeel is de volledige breedte van de stof (110cm) bij 25cm.
Daarna streek ik de vlieseline in de tailleband en streek deze dubbel. Aan een van de lange zijden streek ik 2 keer 1 cm om.
De volgende stap is die ik deed is de tailleband aan beide zijde met de goede kant op elkaar, aan de korte zijde dubbel aan elkaar stikte en 1cm aan de lange zijde. Keer de taille band en duw de hoekjes uit bv met een haaknaald. Ik stikte alvast de rijgdraad aan de andere lange zijde van het rokdeel dan de gestreken 1cm's , let op hecht de rijgdraad niet af, want dan kun je hem niet meer laten plooien.

Vervolgens zette ik de zijkant met de goede kant van de stof op elkaar aan elkaar, begin bij de zoomkant van het rokdeel. Stik tot 5 cm onder de bovenkant en zigzag daarna de naad netjes. Strijk de naad open. De "flapjes" in de laatste 5 cm stik je om.
Speld vervolgens de zoom die je al gestreken hebt en stik deze vast.
Strijk de taille band 1 cm om.
Rimpel het rokje door aan een van de rimpeldraadjes te trekken en verdeel de rimpels netjes. Meet de taille van je meiske goed op en markeer op de tailleband de taille van je meiske en tel er 2,5cm bij op.
Speld het rokdeel aan de tailleband en stik vast.
Markeer de plaatsen van de knoopjes, ik paste het rokje en markeerde met een verdwijnstift, maak de knoopsgaten en zet de knoopjes vast.
Het knoopje rechts zit aan de binnenzijde.

Klaar!
Ps nog 2 dagen voor mijn Give Away!

15 opmerkingen:

  1. Een heel mooi rokske....
    Bedankt voor de geïllustreerde uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, super, ik wilde al gaan vragen of je dat met een gewoon rechte strook stof maakte... en ik scrol naar onder en zie de uitleg! Dank je, want zoiets staat hier ook nog op de verlanglijst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Even een vraagje, dus je maakt het rokje precies zo wijd als de taille? Of toch ietsjepietsje meer voor comfort? Dat vind ik wel eng zonder elastiek ergens geloof ik. En die 2,5 cm extra aan de tailleband is dus voor de overslag van het knoopje lijkt mij? Of zijn die 2,5 cm extra voor comfort en is het overslagje gewoon de extra breedte die je al had genomen bij het knippen en naaien... Sorry als ik domme vragen stel hoor!

      Verwijderen
    2. En ik vind het stofje geweldig hoor!

      Verwijderen
    3. Voorbeeld: Mijn jongste heeft een taille van 48cm, ik maakte een tailleband van 58cm, door het "splitje" aan de bovenkant heeft ze ruimte om er in te komen. De overslag is bij mij zo'n 7a8 cm aan de ene kant van de band en 1,5cm aan de andere kant. Zal er even een foto bij zetten, om het duidelijker te maken. Het rokdeel komt door de rimpels uiteindelijk uit op 50cm.

      Verwijderen
    4. Dank je! Ja, heel duidelijk zo :)

      Verwijderen
  3. Merci voor de uitleg, het is weer eens een andere manier dan de mijne!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een prachtig rokje in een wondermooi stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een gaaf stofje en wat een leuk model rokje! Inderdaad zonder om daar nog iets aan toe te voegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zonder moet natuurlijk zonde zijn, haha handig die autocorrect ;-)

      Verwijderen
  6. Heel mooi! en bedankt voor de uitleg. Dat is de maat die ik ook nodig heb!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk!! Ik ben ook al patronen aan het uitzoeken om de kasten te vullen. Trouwens de rokjes zonder (winter)voering doen ze hier ook gewoon met leggings aan.

    BeantwoordenVerwijderen